آموزش زناشویی

زناشویی | آموزش نحوه‌ی صحیح رابطه‌ی جنسی

آموزش زناشویی

زناشویی | آموزش نحوه‌ی صحیح رابطه‌ی جنسی

در مشاوره ازدواج چه می گویند؟

برچسپ ها: مشاوره ازدواج,  مشاوره قبل از ازدواج,  مشاوره پیش از ازدواج,  هدف مشاوره ی ازدواج,  سوالات مشاوره ازدواج,  در مشاوره ازدواج چه می پرسند,  مشاوره زناشویی 


همه ما از اهمیت ازدواج موفق و پایدار مطلع هستیم و می دانیم که ازدواج یک تعهد است که اگر با آگاهی دو طرف صورت بگیرد می تواند به یک زندگی موفق بی انجامد و تا به حال با این جمله که داشتن یک ازدواج موفق و پایدار مستلزم شناخت هر چه بیشتر افراد از یکدیگر است نیز زیاد روبرو شده ایم اما واقعا چه عواملی می تواند ما را در دست یابی به یک ازدواج موفق کمک کند ؟




یکی از مهم ترین عواملی که می تواند به افراد در انتخاب همسر مناسب و در نتیجه رسیدن به یک ازدواج موفق و پایدار کمک کند مشاوره ازدواج می باشد ، شاید الان در ذهن شما این سوال ایجاد شده باشد که مشاوره ازدواج چیست ؟ در واقع باید گفته شود که مشاوره ازدواج یک مقوله بسیار گسترده است که موضوعات بی شماری مانند مشاوره پیش از ازدواج ، مشاوره پس از ازدواج ، مشاوره زناشویی و …. را پوشش می دهد اما مهم ترین و پیچیده ترین موضوع در مشاوره ازدواج مبحث مشاوره قبل از ازدواج می باشد که در آن فردی که خواهان ازدواج می باشد هم به صورت فردی و هم به صورت دو نفره مورد ارزیابی و مشاوره قرار می گیرد .

 

 


پس طبق آن چه گفته شد مشاوره ازدواج به دو دسته مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره بعد از ازدواج تقسیم می شود که این دو دسته می توانند مشخص کنند که آیا این ازدواج موفق و پایدار خواهد بود یا خیر در همین راستا مشاوران و متخصصان مرکز مشاوره های زندگی با برخورداری دانش و مهارت کافی آماده ارائه بهترین و کارآمد ترین مشاوره ازدواج می باشند .


هدف مشاوره ی ازدواج

در مشاوره ازدواج مشاور سعی می نماید که همسانی طرفین ، ارتباط با یکدیگر ، حل تعارض ها و کنترل خشم را در افراد مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد و در صورت بروز ناتوانی در هر کدام از این مراحل به آموزش صحیح و مناسب بپردازد و افراد را به سمت یک ازدواج موفق و پایدار هدایت کند به طور مثال اگر مشاور در طی جلسات متوجه شیوه ارتباطی غلط و ناکار آمد بین افراد شود و یا تشخیص دهد که افراد در حل تعارضات به شیوه منطقی و مناسب ناتوان هستند طریقه صحبت کردن و ارتباط برقرار نمودن مطلوب و همچنین کنترل خشم را به آنان آموزش خواهد داد .


مراجعین توجه داشته باشند که در هیچ یک از مراحل مشاوره ازدواج مشاور تصمیم گیرنده نهایی نخواهد بود و تنها به شما به عنوان یک نفر سوم آگاه کمک خواهد کرد که نسبت به مسائل پیرامون خود آگاهی پیدا کنید و با اطلاع رسانی مناسب و بیان دید گاه های خود به شما در امر انتخاب و تصمیم گیری مناسب کمک خواهد کرد اما هرگز راه را برای شما معین و مشخص نخواهد کرد و شما خود باید به عنوان یک فرد آگاه و مطلع دست به انتخاب بزنید .


مشاوره قبل از ازدواج چیست ؟

اغلب افراد به دلیل عدم اطلاع از هدف های ازدواج و یا به دلایل اشتباه اقدام به ازدواج می کنند که این امر خیلی زود افراد را با تجربه شکست آشنا می سازد ، همه افراد با هدف دست یابی به آرامش و شادی دست به ازدواج می زنند و هیچکس را نمی توان یافت که با هدف شکست و نابودی قدم در این مرحله حساس و پیچیده بگذارد در واقع بهترین روش برای رسیدن به یک ازدواج سراسر شادی و رضایت این است که در ابتدا افراد به یک مشاور ماهر و با تجربه در زمینه مشاوره قبل از ازدواج مراجعه نماید .

در مشاوره پیش از ازدواج مشاور سعی می کند روحیات و خود واقعی را به فرد معرفی کند برای این امر از روش های متعددی مانند گفت گو ، مشاهده روابط افراد با یکدیگر و تست های مختلف شخصیت بهره می برد و همچنین در این فرایند مشاور از طریق سوالاتی که در پرسشنامه ها و تست ها وجود دارد سعی می کند به ویژگی های شخصیتی افراد پی ببرد .


هدف مشاوره پیش از ازدواج

مشاوره پیش از ازدواج به عنوان مهم ترین مرحله در مشاوره ازدواج تنها خواستار دست یابی به یک هدف می باشد که عبارت است از ایجاد زمینه های آگاهی و خود شناسی افراد برای انتخاب مناسب همسر آینده و پیشگیری از تصمیم های عجولانه بر اساس باورهای غلط ، دست یابی به این هدف مشخص کننده توانایی افراد برای تامین بهداشت روانی خانواده و رسیدن به یک ازدواج موفق و پایدار خواهد بود نا گفته نماند در هنگامی که افراد از یکدیگر شناخت مطلوب و کافی ندارند اهمیت مشاوره پیش از ازدواج معین و مشخص می شود بنا براین افراد برای دست یابی به شناخت و باورهای منطقی به کمک یک مشاور نیازمند هستند و مشاور نیز با انجام تستهای مختلف تلاش می کند تا همسانی افراد با یکدیگر و احتمال دست یابی به یک زندگی ایده آل و موفق را مشخص کند .


چه می گویند در مشاوره ازدواج

اگر خواستار یک زندگی ایده آل و دست یابی به یک ازدواج موفق و پایدار هستید اولین قدم مراجعه به مشاور می باشد ، در مشاوره ازدواج افراد در کمال صداقت به معرفی خود ، روحیات و ویژگی های خود می پردازند و من واقعی خود را نمایان می سازند و در طی این جلسات مشاور از طریق گفتگو و مطرح نمودن سوالاتی به افراد در زمینه خودشناسی کمک خواهد نمود و در نهایت با مشخص شدن ویژگی ها و من واقعی افراد ، مشاور احتمال دست یابی به یک زندگی ایده آل را با توجه به ویژگی های شخصیتی و روانی آنان بیان می کند .


ناگفته نماند که در طی فرایند مشاوره ازدواج افراد در بسیاری از موارد مانند رابطه جنسی ، مذهب ، مسائل مالی ، مسائل عاطفی ، انتظارات افراد از یک رابطه ، اهداف شغلی ، کودکان ، مشارکت خانواده و زندگی اجتماعی ، نحوه برقراری ارتباط و نحوه حل تعارضات و تکانش ها مورد بررسی قرار می گیرند و مشاور برای پی بردن به دیدگاه افراد در این قبیل از موارد ممکن است از تست های مشاوره ازدواج و پرسشنامه های مختلفی استفاده نمایند .


البته لازم به ذکر است که تست ها و پرسشنامه های که در طی جلسات مشاوره ازدواج توسط مشاور مورد استفاده قرار می گیرد به زوجین کمک می کند تا به نقاط ضعف و قوت بعدهای مختلف شخصیت خود پی برده و در صورت نقص در جهت رفع این نواقص برآیند و همچنین این تست ها اغلب برای خود ارزشیابی افراد مورد استفاده قرار می گیرد و در تمامی مراحل ازدواج می تواند موثر واقع شود چرا که شناخت عمیق افراد می تواند آنان را به سمت یک زندگی موفق و شاد هدایت کند .


مسائل مالی و اهداف شغلی افراد

استقلال مالی افراد اولین مرحله برای رسیدن به ازدواج موفق می باشد چرا که در بسیاری از موارد تعارضات زناشویی ریشه در مسائل مالی دارد این امر به دلیل آن است که در بسیاری از موارد خانواده ها برای تامین مسائل مالی فرزندان قدم به حریم زناشویی زوجین می گذارند و با دخالت های گاه و بی گاه خود سبب به وجود آمدن تعارضات بعدی خواهند شد که با تکرار این روند لطمه و خسارت جبران ناپذیری به زندگی مشترک افراد وارد خواهد شد ، پس اولین مرحله برای شروع مشاوره پیش از ازدواج آن است که افراد استقلال مالی مناسبی به دست آورده باشند زیرا به تناسب این استقلال مشاور در طی جلسات سوالاتی در زمینه اهداف شغلی افراد خواهد پرسید و با توجه به نحوه پاسخ گویی به دیدگاه های افراد دست پیدا می کند این سوالات عبارتند از :

– دیدگاه های شما درباره مسائل مالی چیست ؟


– آیا می دانید درآمد شریک زندگی تان چقدر است ؟

– موقعیت اقتصادی شما چگونه است ؟

– آیا هر دو نفر شاغل هستید؟ آیا در یان باره به توافق رسیده اید؟


نحوه برقراری ارتباط در ازدواج موفق و پایدار

یکی دیگر از عواملی که می تواند به افراد در مسیر دست یابی به ازدواج موفق و پایدار کمک کند رابطه مناسب و موثر می باشد در این مرحله مشاور با سوالاتی از قبیل به نظر شما وقت و زمان کافی برای برقراری ارتباط موثر چه مقدار است و شما وقت کافی برای این امرداشته اید ؟ آیا می توانید شخصیت طرف مقابلتان را توصیف کنید و یا اگر بخواهید شخصیت فرد مقابل را توصیف کنید چه می گوید ؟ آیا شما دو نفر از چگونگی برقراری ارتباط با یکد یگر راضی هستید؟ آیا شما می دانید منظور از ارتباط مناسب چیست و آیا درباره اهمیت برقراری ارتباط خوب و مناسب توافق دارید؟ تلاش می کند به احساسات شما پی ببرد و احتمال دست یابی شما به ازدواج موفق را بررسی و ارزیابی کند .


نحوه حل تعارض ها

در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد کاملا از روند منفی و مخرب رابطه خود مطلع هستند و با علم به این که رابطه آنان در جهت مثبت و سازنده حرکت نمی کند دست به اقداماتی می زنند که رابطه را در موقعیت خطرناک تری قرار می دهند و هر چه بیشتر و بیشتر موجب آسیب رسیدن به رابطه خود می شوند و مشکلات کوچک خود را با این قبیل از اقدامات تبدیل به معضل می کنند و دقیقا در این مرحله است که مسائل زناشویی پیچیدگی بیشتری پیدا می کند و افراد از اجرای راهکارهای مناسب به دلیل عدم آگاهی باز می مانند و در همین راستا دست به رفتارهای مانند تهدید ، قهر ، فریاد و فرار از موقعیت استرس زا می زنند که تمامی این عوامل نشان دهنده عدم توانایی افراد برای حل مناسب تعارضات می باشد ، در حقیقت توانایی گفتگو و حل تعارضات با این شیوه و احترام به نظرات یکدیگر از جمله مواردی است که باید افراد قبل از ازدواج توسط یک فرد آگاه و ماهر آموزش ببینند .

در همین راستا مشاوران و متخصصان در زمینه مشاوره ازدواج با سوالاتی اقدام به ریشه یابی مشکلات افراد با توجه به ویژگی ها و خصلت های مختلف آنان می کنند و با توجه به آن ها راهکارها و آموزشاتی را ارائه می دهند و در نهایت افراد را به سمت زندگی و ازدواج موفق و پایدار هدایت می کنند .

سۆالاتی که مشاورین از زوجین در این زمینه می پرسند عبارت است از :


– وقتی شما از او عصبانی هستید احساسات واقعی خود را بیان می کنید و یا او را از این احساسات مطلع می سازید ؟

– آیا فرد مقابل شما وقتی از دست شما عصبانی است آن را نشان می دهد و یا شریک زندگی شما در زمان عصبانیت چه رفتاری از خود نشان می دهد ؟

– تا چه حد هردو شما می توانید عصبانیت خود را کنترل کنید و آیا تا کنون در این زمینه موفق بوده اید ؟


روابط جنسی

یکی از مهم ترین مسائلی که موجب به وجود آمدن تعارضات و کشمکش ها در زندگی زناشویی افراد می شود مسائل جنسی است ، در این مرحله مشاوران با مطرح نمودن سوالاتی در زمینه توافقات جنسی مانند تعداد و زمان بچه دار شدن در تلاش اند تا نسبت به دید گاه زوجین و عقایدشان در باره مسائل جنسی آگاهی پیدا کنند و افراد را به صحبت در مورد این مسئله به نسبت مهم ترغیب کنند ، در واقع افراد باید نسبت به این موضوع که همان طور که روابط جنسی می تواند نشان دهند عشق و یک ازدواج موفق افراد باشد به همان مقدار هم می تواند به منشا اضطراب و ناکامی ها تبدیل شود و زندگی زناشویی افراد را به مخاطه بکشاند آگاهی و شناخت پیدا کنند .


سۆالاتی که مشاورین از زوجین در این زمینه می پرسند عبارت است از :

– آیا شما از شیوه ابراز عواطف و احساسات فرد مقابل خود راضی هستید و میزان این ابراز به نظر شما مناسب است ؟

– آیا از رابطه جنسی کنترل شده برخوردارید ؟

– تا چه میزان درباره مسائل و روابط جنسی می توانید با یکدیگر به صحبت بپردازید ؟

– اگر همسرتان در یک مهمانی با جنس مخالف ارتباط برقرار کند چه عکس العملی از خود نشان خواهید داد و یا از شیوه های برقراری ارتباط همسرتان با جنس مخالف – مثلا در یک مهمانی – راضی هستید ؟

– آیا درباره ی زمان بچه دار شدن به توافق رسیده اید؟

– آیا درباره تعداد فرزندان در آینده با یکدیگر صحبت کرده اید؟


مذهب

طبق مطالعات صورت گرفته اشتراکات مذهبی یکی از عوامل موثر در رضایت زناشویی می باشد در واقع دیدگاه های فردی و اشتراکات مذهبی افراد با یکدیگر می تواند افراد را در جهت یک ازدواج موفق و پایدار هدایت کند و احتمال طلاق را کاهش دهد در همین راستا در مشاوره ازدواج مشاورین سعی می کنند تا با مطرح کردن سوالاتی در این زمینه شناخت افراد از یکدیگر را بالا ببرند .

سۆالاتی که زوجین در این زمینه می توانند پاسخ دهند عبارت است از :

– آیا هر دو یک مذهب دارید ؟

– آیا تا به حال برای انجام مراسم مذهبی با یکدیگر برنامه ریزی کرده اید ؟

– دیدگاه مذهبی شما نسبت به ازدواج و طلاق چیست ؟


خانواده مشترک و روابط اجتماعی

افراد با ازدواج دارای نقش های می شوند که تا قبل از آن به هیچ عنوان تجربه نکرده اند و همین امر می تواند به یکی از مسائل چالش برانگیز در زندگی زناشویی تبدیل شود به عبارت دیگر افراد باید بدانند که با ازدواج رابطه آنان با خانواده دستخوش تغییراتی می شود این امر نه به معنای آن که افراد دیگر نمی توانند حریم شخصی خود را داشته باشند بلکه به کعنای این است که باید هر امری در حد تعادل خود قرار بگیرد در واقع زن و شوهر باید بهترین دوستان هم باشند و از سمت دیگر این امکان را فراهم کنند تا در نواقع لزوم افراد زمانی را به تنهایی سپری نمایند با توجه به این موارد در مشاوره ازدواج سوالاتی برای دست یابی به میزان احتمال ازدواج موفق و پایدار افراد پرسیده خواهد شد که عبارتند از :

– آیا می دانید رابطه شما با خانواده و دوستان پس از ازدواج تا چه حدی تغییر می کند ؟

– آیا خانواده های یکدیگر را تأیید می کنید و با توجه به شناخت خود از آنان آیا آنها موجب تحکیم و پایداری رابطه ی شما خواهند شد ؟


– آیا می توانید خانواده های یکدیگر را بپذیرید و آنها را درک کنید؟

– ارتباط شما با خانواده طرف مقابل چگونه است از روابط خود چند مثال بزنید ؟

– آیا از میزان ارتباط خانواده ی همسرتان در رابطه مشترکتان راضی هستید ؟


مسائل عاطفی

افراد ازطریق مشاوره ازدواج می توانند به عواطف و احساسات خود و طرف مقابل خویش آگاهی و شناخت پیدا کنند و به تناسب آن آگاهی می توانند تصمیم بگیرند که آیا فرد مقابل برای ازدواج با آنان مناسب است یا خیر پس در این مرحله نیز افراد با سوالاتی مانند سوالات زیر روبرو هستند .

– آیا از عواطف خود مطلع هستید ؟

– آیا می دانید در موقعیت های مختلف خلق و خوی شما چگونه است ؟

– آیا می دانید که عواطف و احساسات شما تا چه میزان در ازدواجتان موثر است ؟

– چقدر در روابط منعطف هستید ؟

– آیا تا به حال به لحاظ عاطفی و احساسی به فرد مقابل خود کمک کرده اید و یا تا به حال از عواطف فرد مقابل خود حمایت کرده اید ؟

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد